Az Ikon-vezérelt rendszereket szokás még grafikus felhasználói felületnek hívni, angolul Graphic User Interface, röviden GUI. A képernyőn szöveges és grafikus elemek együtt jelennek meg. Általában valamilyen mutatóeszközzel, legtöbbször egérrel, kattintással egy rajzra, ablakra egy részére utasításokat adunk a számítógépnek. A monitoron megjelenő grafikus felületet asztalnak nevezzük. Tulajdonképpen az asztalon dolgozunk. Az asztal alján tálca, vagy más néven panel helyezkedik el. A tálcán jelennek meg a felhasználó által indított programok hivatkozásai. A programok indítására is itt van lehetőség, a tálca baloldalán elhelyezett „Start” gombra kattintva egy menü „ugrik” fel ahol a Programok menüponton tartva az egérmutatónkat újabb menü tűnik fel, amely az indítható programokat tartalmazza. A számítógép leállítása is „Start” gombra kattintva kezdeményezhető. Az elindított programok a grafikus felületen egy körülhatárolt terülten jelennek meg. Ezt a körülhatárolt területet ablaknak nevezzük.
Egy ablak felépítése:
|
Az ilyen programablak egy hivatkozása mindig megjelenik a tálcán is. Lehetőségünk van arra, hogy a program ablakot a program bezárása nélkül ideiglenesen eltüntessük az asztalról. Ekkor a tálcán továbbra is látszik az ablak, ezt műveletet tálcára helyezésnek is szokás nevezni.
Az ablak jobb felső sarkában találjuk a címsoron a vezérlőgombokat. A három gombbal magát az ablakot tudjuk vezérelni, úgymint bezárás, kisméretűre állítás és teljes méretűre állítás. A teljes méret esetén az ablak az egész munkaasztalt betölti. | |
minimalizálás | |
teljesméret | |
bezárás | |
vezérlőmenü |
Szótár